donderdag, april 24, 2008

176-buitenschilderen






Vandaag was een buitenschilderdag met Gerda Mentens in Balen op de Keiheuvel, een natuurgebied. We hebben geboft. Het bleef droog, en er waren prachtige luchten. Ik geloof dat ik ook een lekker kleurtje heb gekregen. Maar ik weet nu dat buitenschilderen nog niet zo eenvoudig is. Ik had veel te veel spullen meegenomen, en ik geloof dat ik toch eerst terug moet naar de schoolbanken. Ik wil kleuren kunnen mengen, zoals ik ze bedoel!
Het eerste werk was bedoeld om het verre landschap in delen te zien en neer te zetten. Indelen in licht en donker en groot en klein. Het tweede werk moesten we gedurfde kleuren gebruiken. Niets natekenen, maar de compositie "lenen" van de natuur en daar je eigen invulling aan geven. Het was technisch ook een strijd. Het papier droogde heel snel. We hebben aquapasto gebruikt om het papier natter te houden. Ook brede kwasten kwamen geregeld "uit de kast". En we hebben veel verschillende technieken mogen aanschouwen om structuren te maken. Ik blijf me verbazen over het gemak waarmee Gerda schildert. Kon ik dat ook maar zo!

Geen opmerkingen: