zondag, oktober 05, 2008

226-aquarelstart

Het schilderseizoen is weer begonnen. Bovenstaande aquarel heb ik gemaakt van de restjes verf op mijn palet. Want die moest schoon voor de lessen van Gerda in België. Het is een beetje somber geworden.
In de eerste les hebben we gewerkt met toonwaarden. Met aquarel kun je door te glaceren een steeds donkerder toon van een kleur krijgen. Je gaat er na droging weer met dezelfde kleur overheen. Maar soms is het mooier als je meteen de juiste toonwaarde op je palet weet te maken. Dat hebben we geoefend. Eerst met potlood, een lichte en een donkere kleur, met als klapstuk drie kleuren verf op één kwast. Dat was voor mij een beetje ongelukkig omdat we er allemaal Burnt Siena bij moesten pakken, terwijl ik al Burnt Umber erbij had.

Na deze inspannende oefening kregen we een zwart-wit-kopie van een kunstwerk. Ik had een Vincent van Gogh-zelfportret. Op een overtrekpapier zet je een paar rechthoeken. Deze leg je op de kopie. Dan trek je lijnen als scheiding voor de toonwaarden. Papier mocht je ook draaien.

Het enige dat ik nu nog moet doen is met de blauwe lijn verbindingen maken in de lege ruimte. Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen: