donderdag, oktober 09, 2008

228-insecten



De aquarelles in België stond gisteren in het teken van insecten. G. heeft een paar jaar geleden 9 dagen les gehad in China. Daar heeft ze geleerd hoe je de penseel moet gebruiken om insecten te schilderen. Als huiswerk hadden we documentatie over insecten verzamelen. Daarvoor heb ik mijn eigen collectie foto's eens nagekeken. Ik heb nog hele mooie opnames van bijen en vlinders. Eerst hebben we geoefend op een blad. Als kleur hebben we grijzen gemaakt. Van warm blauw en koude blauwe kleuren, in combinatie met lichte en donkere bruinen. Ja, ik leer er ongemerkt heel veel over kleuren. Zie de eerste twee tekeningetjes. De bedoeling is dat je ook het toeval laat meespelen. Ze t bijvoorbeeld de penseelpunt dun-dik en weer dun op het papier. Bekijk dan wat het dan zou kunnen worden. Welk insectje zie je in deze eerste verfstreek? Ga het dan afmaken met andere onderdelen en sprieten en poten.
Op de derde foto zie je de ondergrond die we eerst hebben gemaakt, omdat het moest drogen. Je ziet misschien de schaduw van mijn arm.. Op een heel vel 425 gr. hebben we eerst colourless masking fluid aangebracht. Dit kun je met je vingers doen, maar zeker niet met een goede kwast. Later kun je dit weghalen. Ook hebben we Permanent masking fluid gespetterd en geblazen. De bedoeling is dat je naar je vel kijkt en dan af en toe wat colourless masking fluid weghaalt. Je hoeft niet alles weg te halen, maar als je het dan laat inlijsten, moet je het wel zeggen tegen de lijstenmaker.
Op dit vel moeten dus nog beestjes en bloemen komen.
wordt vervolgd..

Geen opmerkingen: