zaterdag, oktober 25, 2008

234-lijnenspel




Bij de eerste les fotografie op de Zaterdagacademie leren we over diafragma, scherptediepte, ISO en andere fotografische praat. Gelukkig mogen we ook met onze compactcamera's aan de gang. Kijk naar lijnen is het devies. Daarbij moesten we in de Macrostand fotograferen. Ik had mijn Canon Ixus 70 bij me. Maar ik heb ook een Canon EOS 400D waar ik eigenlijk helemaal niets mee doe. Ik weet het, schande. Toevallig viel gisteren mijn oog op een Leica D-Lux 4, en ik zag dat die wel een lens had waar je met diafragma 2.0 kon fotograferen. Mijn oude Canon Powershot G3 had ook zo'n lichtsterke lens, en daar heb ik altijd veel plezier van gehad. Ik hou niet zo van flitsen, en als het moet dan gebruik ik een losse flits. De lerares van het fotoblok had zelf een Panasonic Lumix en zei dat die ook een Leicalens had. Veel goedkoper dan een pure Leica-camera.
Ik heb deze avond lekker zitten surfen, op zoek naar de beste Panasonic.. De beste kansen voor mij maakt, tot nu toe, de Lumix LX3. Misschien als kerstcadeautje?
Morgen moet ik nog wel op zoek naar lijnen, en moet ik experimenteren met scherptediepte en diafragma. Eerst maar eens de opdracht goed lezen.

Geen opmerkingen: