woensdag, januari 14, 2009

255-workshopdag1







Met 17 dames ben ik vandaag begonnen aan een workshop met Anita Leutwiler. Zij is een zeer inspirerende Zwitserse textielkunstenares, met een zeer eigen "handschrift". Ik heb haar werk afgelopen herfst in Saint-Marie-a-Mines (Elzas) gezien en ik was meteen getroffen door haar verhalen in stof.
Onze eerste oefening was in zwart en wit (foto 1). We moesten de zon uitbeelden op een stoffen ansichtkaart. Er waren 17 verschillende zonnen. Mijn zon was gebaseerd op een oud thema, van een eigen ontwerp voor meerdere weefstukken. Het werkstukje was ook bedoeld om even te oefenen met applicaties op de naaimachine.
Daarna gingen we werken met stofjes van Anita (foto 2), we mochten maar één stofje van onszelf erbij nemen. Mijn stofje was een zelfgeverfde stof, en het stofje met de tekst lag echt op Anita's hoop. Op een ondergrond van een soort plakvlieseline hebben we stukjes stof gelegd, die we daarna hebben vastgestreken en vastgenaaid/versierd. Eigenlijk was het de bedoeling om een basisondergrond te maken, waarop later verder gewerkt kan worden. Anita vond mijn werkstuk al een voorbeeld van een eigen handschrift, haast surrealistisch door het gebruik van de tekening op mijn eigen stof. Joepie ;-)
Omdat niet iedereen kan tekenen hebben we een fantasiedier (foto 3) gemaakt door lukraak uit zwart papier een lijf, poten, kop, staart ena ndere onderdelen te knippen. Door ermee te schuiven kunnen we het dier construeren zoals we dat zelf willen. Ik kwam terecht bij een realistisch hondje. Anderen hadden beeldige vogels, gevaarlijke krokohagedissen en puntige poezen gemaakt. Als je tevreden bent plak je het beestje aan elkaar.
Met plakvlieseline hebben we het beest op stof geappliceerd (foto 4). Als je meerdere stoffen wilt gebruiken moest het beestje weer verknipt worden. Ik heb er visjes aan toegevoegd en heb als ondergrond mijn zelfgeverfde stof gebruikt.



Geen opmerkingen: