donderdag, juli 16, 2009

306-ochtenden3


Ik heb nu al acht van mijn tekeningen uit de serie "Ochtenden" omgezet in borduurwerk. Ik hoef er nu nog maar ééntje, vind ik. Ik weet ook al welke dat wordt. Maar dan komt de vraag hoe maak ik het af? Wat wil ik met deze lapjes? Welke vorm? Wat komt er nog bij? Van welk materiaal? Mijn hoofd zit nog helemaal bij het aquarelleren.
Ik ben onderzoek aan het doen naar de stijl en werkwijze van Alvaro Castagnet, Joseph Zbukvic en Nicholas Simmons. De eerste twee lijken heel erg op elkaar. Ze lijken bijna dezelfde kleuren te gebruiken. Alvaro noemt dat de "vuile kleuren" of de gemengde kleuren. Beiden schilderen graag en plein air. Simmons houdt van groot werk met veel pigment. In een van zijn interviews op zijn website zegt Simmons dat een aquarellist zijn eerste 250 werken gewoon met verf moet spelen om het materiaal te leren kennen. Dus geen plaatjes maken. En wel lekker groot werken, half vel of heel vel. Dat spelen met kleuren verf daar voel ik wel wat voor, die fase heb ik eigenlijk overgeslagen.
Hoewel Castagnet nu veel stadsgezichten schildert, heeft hij in vroegere jaren ook stillevens en natuur getekend. Dat heb ik uit plaatjes van zijn boek gehaald (is niet meer te krijgen). Zbukvic schildert prachtige vergezichten, en heeft ook paardenraces op een vel van 210 bij 280 cm gemaakt. Hij zal er altijd voor zorgen dat er iets levends te zien is(koeien, mensen). Daar kan ik wel weer wat van leren.

Geen opmerkingen: