zondag, februari 14, 2010

372-snow dyeing

Om Procion verf aan te maken, moet je goed beschermen tegen de fijne kleurstofdeeltjes.
In plaats van te tekenen en schilderen hebben mijn schildermaatje en ik stof geverfd met de hulp van sneeuw. Zij had dat die ochtend gelezen op Amerikaanse weblogs en wilde het dolgraag uitproberen. Omdat ik pas één keer in mijn leven geverfd heb met Procion vertrouwde ik op haar expertise. Zo stond ik afgelopen vrijdag met dit masker op en een schort voor te roeren in de verf. Ik had rood en blauw-violet genomen. Ik wilde paars krijgen.
Hoe gaat dat verven met sneeuw?
Je legt de stof in een sodabad, wringt het een beetje uit, en legt het in een emmer. Op internet las ik later dat je de stof op een rooster kunt leggen, met een bak eronder.
Dan gaat er een dikke laag sneeuw op. Daar kreeg ik heel koude handen van, omdat ik geen handschoenen aan had. Dan druppel je de verf op de sneeuw. Ik had twee kleuren en mijn schildermaatje ook. Vier uur wachten en daarna kan je de stof wassen op 60 graden met wat fijnwasmiddel. En hier is het resultaat:

Echt paars is het niet geworden. Meer roze met een vleugje Holbeinlavendel. Heel mooi. Holbein is een merk aquarelverf.
Wat specifiek van sneewverven is, is dat er waterverfachtige structuren ontstaan door het smelten van de sneeuw. Ik weet zeker dat als we meer sneeuw hadden gebruikt en meerdere kleuren er nóg interessantere structuren waren ontstaan.
In mijn collectie vond ik nog een paarse en een donkerroodpaarse zelfgeverfde stof. Misschien kunnen ze samen in een quilt en misschien ook niet. Eerst maar eens op zoek naar een stofje in lavendelblauw...
Er is weer nieuwe sneeuw gevallen. En donderdag gaat het weer dooien. Eens kijken of ik met andere verven ook zo'n resultaat krijg. Zie ook weblog van Gayle.

Geen opmerkingen: