zondag, februari 28, 2010

376-houtsnede3


Zoals ik al voorspelde is het me niet gelukt om mijn houtsnede af te krijgen. Ik had drie afdrukken in huidskleur liggen, waarmee ik aan de gang ging. Alles wat huidskleur moest bijven heb ik weggestoken. Ik begon met het geel. Bij de derde foto zie je dat het mislukte. Het geel zat er helemaal naast. Bij de blauwe gang ging het ook niet zoals ik wilde, zodat ik uiteindelijk nul goede afdrukken heb. Een andere cursiste had hetzelfde probleem. Ook zij ging met lege handen naar huis. Gelukkig heb ik nog twee losse afdrukken kunnen maken met een verfkleur van een andere cursist, zie de tweede foto.
De docent was erg gecharmeerd van een onbedoeld effect. Kijk naar de laatste foto, daar heeft het blauw niet goed gepakt op het geel, maar dat is juist een mooi effect.
Van mijn oorspronkelijke ontwerp is niet veel overgebleven. Er zijn randjes verdwenen door het steken, ik ben vergeten het behang te verwijderen achter de rechterpersoon, het rode gordijn heb ik laten verdwijnen. De muur onder het raam heeft een andere tekening gekregen dan ik had bedacht.

Waar moet ik de volgende keer op letten?
  • het papier heel voorzichtig neerleggen.
  • de randen van het papier recht afsnijden, een randje van handgeschept papier is namelijk onregelmatig
  • steeds op dezelfde pers werken
  • de verf veel dunner opbrengen
  • niet zulke fijne lijnen in het ontwerp maken
  • Elke kleur goed laten drogen (twee dagen), zodat je gemengde kleur beter 'pakt'.
Wat ik nu nog wil proberen.
  • zelf een printstudio-opstelling maken, met een deegroller, of een bamboe rijstlepel
  • nog een paar afdrukken maken zoals het blok nu is.
  • Alle MDF wegsteken zodat alleen de zwarte lijnen overblijven.
  • Hier een paar afdrukken van maken (om weg te geven?)
  • Misschien kan ik met aquarelverf er nog een paar leuk inkleuren of vloek ik dan in de kerk?

Geen opmerkingen: