zaterdag, juni 12, 2010

399-schiele

Afgelopen zaterdag ben ik weer naar een workshop van Lieve Cornette geweest (http://www.schilder-achtig.nl/), tekenen als Egon Schiele. Twee jaar geleden ben ik er ook geweest. Nu heb ik me niet zo goed voorbereid. Ik heb een schetsboek meegenomen en wat potloden en Contékrijtjes. Bovenstaande tekening is van mij gemaakt door een medecursist. Op de volgende foto staat hij achterin.
Hierboven bespreken we de gemaakte werken. In het ochtenddeel hebben we contourtekenen gedaan en 's middags mochten we ook kleur toevoegen.
Bij de liggende figuur vond ik het lijf een beetje mislukt. Oom het op te leuken heb ik de gekleurde handdoek toegevoegd. De docent vond het een goede tekening. Net zoals die met de voet en met het shirtje over het hoofd.
Vanuit het ochtenddeel vond ik deze leuk.



Net na de middag heb ik op een oude envelop deze tekening gemaakt. Er was een mevrouw die in een oud boek bezig was met het tekenen en inkleuren ervan.

Tips en truuks
  • contourtekening is eigenlijk fout, niet alleen de omtrek maar ook aandacht voor de binnenkant
  • begin met krijt of een zacht potlood (6B)
  • hand meebewegen terwijl je potlood vasthoudt geeft interessantere lijnen
  • gebruik geen viltstift
  • breng gevoel in een lijn. Zachte lijnen zijn rond, hoekige lijnen zijn hard
  • onderbreken van de lijn helpt voor ruimtelijkheid
  • overdrijf, nog ronder, nog hoekiger amken
  • varieer het standpunt, kijk eens óp het model
  • let op compositie, zet het model er net niet helemaal op
  • geen hoge verwachtingen, je zult van de 60 tekeningen er 3 goede aan over houden
  • laat de fout lijn staan
  • teken eens met twee kleuren
  • oefen op je 'foute' tekeningen met het toevoegen van kleur
  • maak kopieën van je tekeningen en kleur die in om het effect te meten
  • je mag het egzicht weglaten, of het hele hoofd
  • kleur kun je ook thuis nog toevoegen (kapsel, kleding, sok)
  • als je op gekleurd papier werkt, gebruik wit
  • als je kleur tegen de vorm aanzet, niet overal even breed en niet overal
  • teken af en toe eens ook alleen een hand en een gezicht
  • je kunt foute lijnen ook wegwerken met een vlak kleur

Geen opmerkingen: