zaterdag, juni 22, 2013

710-Java07-Bandung

 
Het ontbijt was overweldigend veel, maar we moesten een keuze maken. We waren wat laat opgestaan. Lekker op ons gemak. Geen autotocht naar de vulkaan, geen bezoekje aan een museum, maar gewoon wat slenteren.
Bandung staat inderdaad vol met Art-Decó-gebouwen. De ene na de ander, de meeste verloederd. We zijn niet in het gebiedje geweest waar ze net alles hebben opgeknapt, want dan moesten we weer winkelen. Bovenstaand gebouw staat aan de Jalan Braga. Deze straat is een stuk rustiger dan de Oude Postweg (heet nu Jl. Asia-Africa, waar ons hotel staat). Even verderop steken we de spoorlijn over en komen we bij het Dewi Sartikipark aan. Daar gaan we in de schaduw kijken naar jongelui die toneelstukjes en dansjes aan het oefenen zijn, naar een vader met een klein jochie op blote voetjes, naar de mieverkoper, die aan schooljeugd zijn soep verkoopt, naar op blote voeten voetballende jongetjes. Het is zaterdag en ook de inwoners van Bandung vieren het weekend. Hoewel, het lijkt net alsof er of iets op school te doen is, hoor meisjesstemmen zingen. Een man spreekt me aan, hij heeft een oma in Alphen aan de Rijn wonen. Hij komt van de Molukken, hij werkt bij de protestantse kerk en ook op de lagere school. Omdat zijn vader militair is, heeft hij een huis in Madioen. Ik snap even de connectie niet. We lopen weer terug via een weg evenwijdig aan de Jl. Barga en ook hier staan nog oude koloniale gebouwen. Ook de kathedraal Santo Pedrus staat in de steigers. Ik durf er niet naar binnen, er is volgens mij een bruiloft bezig. We gaan een taartje eten ter ere van S. haar verjaardag. M. vindt de ijsthee wel erg zoet. Ik heb tjendol gedronken en we hebben een taartje uitgezocht. 's Ochtends had ik drie filmpjes laten zien van de kleindochters die 'lang zal ze leven' zingen..
Eigenlijk hebben we de lunch overgeslagen als we na de middag een duik nemen in het zwembad. Tenminste zoonlief en ik durven. Oeps, toen merkte ik meteen dat ik met mijn knie nog geen schoolslag kan maken. Ik heb me maar laten opdrogen, had ook mijn gewassen tshirt mee om te drogen. Die was in de zon zo droog. En heb de wandeling nog eens in het wandelingenboek nagelezen. Morgen moeten we echt vroeg op..

Geen opmerkingen: