woensdag, juli 03, 2013

721-Java18-Surabaya

Gisteren hebben we nog geshopt tot het donker werd. Ongelooflijk wat een winkelstad Kuta is. Op een plek staan wel 10 bankautomaten naast elkaar. Zelfs parkeren voor onze motor kost geld. Het begon al donker te worden toen we aan de lange terugweg begonnen. Het was even zoeken, en het begon te regenen. We hebben bij een Jazz café gegeten, op weg naar huis, maar voor de wifi moesten we even naar dunkin' donuts aan de overkant. We waren een half uur thuis toen er een tropische storm losbarstte, met stortregens en bliksem en donder. We hebben de rolgordijnen naar beneden gelaten, en zaten daardoor beschut en in een donker hol.
Net een uurtje voordat we wakker moesten worden was de stroom uitgevallen. We kregen die ook niet aan. De storm was gaan liggen en we hebben de rolgordijnen weer omhoog gedaan. Maar het was om vijf uur nog donker. En geen stroom dan ook geen water uit de douche. Heb toen maar een plons in het zwembad gedaan, in een tropisch kostuum onder het schijnsel van een liggende maan. Heerlijk romantisch wakker worden. Om 6 uur kwam het ontbijt, en werd er weer nieuwe stroom 'bijgekocht'. Het was toen wel te laat om te douchen omdat we om 7 uur naar het vliegveld werden gebracht. Helaas moesten we een uur wachten, vertraging.. En omdat we tegen de klok ingaan, was het pas half 12 voordat we op Surabaya landden. Het regende er pijpenstelen. Met een taxi naar het hotel duurde ook nog een uur, files.. We zitten in het Ibis, vlakbij de Rode Brug (Jembatan Merah). Toen het droog was zijn we een eindje gaan lopen. Iedereen wil ons een lift geven met de becak. Je gaat toch niet lopen? Ik vind de stad erg vies, het heeft natuurlijk ook net geregend. Van de Nederlandse gebouwen is ook hier weinig van overgebleven.
We hebben nog een markt gedaan, en na een hapje eten zijn we lekker gaan slapen. We hebben een prachtig uitzicht over de stad, maar je ziet ook plekjes die je als toerist niet wil zien. Volgens mij zijn we de enige toeristen hier.