donderdag, juli 24, 2014

926-boekje-herinnering-oom




Vorige week ging ik met de trein naar Amsterdam, waar ik mijn zieke oom ging bezoeken. Ik wilde onderweg gaan tekenen en had wat losse velletjes bij me. Op het vertrekstation besloot ik er tóch een boekje van te maken. Heb driftig de blaadjes gevouwen en ben gaan tekenen. Pas de volgende dag heb ik er een boekje van genaaid, daarover morgen meer. Ook heb ik toen wat kleur toegevoegd.
Op de eerste tekening zie je een medereiziger. Was gebiologeerd door zijn kapsel. Sinds het WK Voetbal zag ik dit kapsel overal in het straatbeeld bij jongens en bij meisjes.
Omdat ik te vroeg was (dit wist ik) heb ik voor het Centraal Station de tweede schets gemaakt. Zoals bij alle tekeningen in dit boekje heb ik afgeluisterde uitspraken opgeschreven. Zo hoorde ik een Amsterdamse inlichtingenmevrouw tegen engelssprekende toeristen zeggen dat er nog drie uur wachttijd was voor het Anne Frankmuseum en dat het was uitverkocht. 
Toen ik bij het Hospice aankwam heb ik op een bankje in de schaduw van een boom, een broodje gegeten en heb de derde tekening gemaakt. Later bleek dat ik de kamer van mijn oom op de tweede etage ook had getekend. In het boekje staan nog meer tekeningen, ook die van mijn slapende oom.
Hij is gisteren overleden. 

Geen opmerkingen: