woensdag, september 06, 2017

1674-zwarteBonen



De foto's laten het niet goed zien, maar de lapjes zijn blauw, beetje grijsblauw, met af en toe een zweempje van lila. Hoe heb ik dit gedaan?
Ik heb zwarte bonen geweekt, af en toe heb ik geroerd. Na 24 uur heb ik het schone roodpaarse weekwater eruit gelepeld, daar ging mijn eerste lapje in. De andere lapjes en garenstrengen gingen in de rest van het weekwater dat wellicht vervuild was met deeltjes van de zwarte bonen. Ik had gelezen dat de kleur dan wat grijzer zou worden. De verschillen tussen mijn lapjes waren miniem.
Het garen daarentegen bood wel verrassende resultaten. 
Links een wit katoenen draad uit oma's garendoos.
In het midden een off-white zijden garen (ging in het eerste badje) dat haast oud-roze is geworden.
Rechts een stukje zijdepapier (of is het papieren zijdedraad?) dat haast zwart is geworden.
De volgende keer ga ik mijn katoen eerst voorbeitsen met soda en sojamelk. Ben benieuwd of de kleur intenser wordt.

Geen opmerkingen: